skip to Main Content

Forsyn et fort

Skoleforløb om forsyningstjenesten på Københavns Befæstning.
Forløbet er målrettet 4.-6 klassetrin.

OPGAVE: Eleverne starter med at gå på opdagelse i fortet og skaffe viden om forskellige emner, som de derefter skal formidle til resten af klassen. Herefter starter rollespillet.

Årstallet er 1915. Klassen skal styre Forsyningstjenesten på Nordfrontens forter: Bagsværd, Garderhøj, Fortun, Gladsaxe og Lyngby.

I Forsyningstjenesten skal der holdes styr på beholdningen af både fødevarer og ammunition, og begge dele skal være i orden, NÅR fjenden kommer! Det kræver både gode evner indenfor hovedregning, strategisk tænkning og samarbejde.

Lærervejledning

Eleverne får et indblik i, hvordan militæret under 1. verdenskrig forsyner sine enheder. Derudover lærer de at holde regnskab og foretage købmandsudregninger.

Eleverne lærer også at arbejde sammen som hold, strategisk tænkning under tidspres, og at alle bidrager til den samlede opgaveløsning.

Vi anbefaler, at klassen er opdelt i 5 grupper, ellers er det ikke nødvendigt med noget forarbejde.

  1. Vi starter i et af Garderhøjfortets grupperum: Eleverne får en introduktion til Garderhøjfortet og Danmark i den periode, hvor fortet var aktivt.
    Eleverne bliver spurgt ind til deres viden om blandt andet Garderhøjfortet og 1. verdenskrig.
  2. Hver gruppe får en opgave, hvor de skal ud på fortet og finde et emne, de skal fortælle resten af klassen om.
    (Hvis eleverne ikke er delt i 5 grupper, sker det nu.)
  3. Når eleverne har fremlagt, går spillet i gang:
    Grupperne udgør de 5 fort Bagsværd, Garderhøj, Fortun, Gladsaxe og Lyngby.
    De 5 fort skal bytte forsyninger i mellem hinanden sådan, at de har nok, når fjenden kommer på slutningen af dag 4.

I hver gruppe får eleverne tildelt praktiske roller:

Sorte huer: ‘Udregnerne’ har ansvar for at regne ud, hvad fortet har af forsyninger og, hvad fortet mangler. (1 – 3 elever)

Blå huer: ‘Løberne’ har det praktiske ansvar for at kommunikere og handle med de øvrige forter (grupper), samt at gå til Kastellet (lærer) for varer eller spørgsmål.

Kastellet: En lærer har rollen som øverste myndighed på Kastellet.
Her kan alle grupper (forter) få opfyldning af en vare pr. dag.
De enkelte forter skal vide, hvad de skal bruge og hvor meget.

Hver gruppe kan også svare på et spørgsmål om dagen.
Svarer gruppen rigtigt på et let spørgsmål, får de udleveret 2 varer, et svært 3.
Varerne er valgfri, men skal være af samme slags: Forplejning eller ammunition!

Praktiske oplysninger

  • Klassetrin: 4.-6. klasse
  • Fag: Matematik og Historie
  • Varighed: 2 timer
  • Pris: 650 DKK
  • Kompetenceområde: Historie – Historiebrug, Matematik – Matematiske kompetencer
  • Læringsmål: Historiske scenarier. Problembehandling og regnestrategier

Det er muligt at spise på fortet enten før eller efter forløbet.

Ønsker klassen at bruge hele dagen på Fortet, kan der også bestilles en rundvisning i forbindelse med forløbet.

Book en tid online i skemaet herunder.
I er også velkomne til at ringe på tlf: 39611734 eller sende os en mail: garderhojfortet@gentofte.dk

Back To Top